¶ρθρα: Δείτε demo των μαθημάτων: 01. To Ελεύθερο Σχέδιο

  "Το CD-ROM “Το Ελεύθερο Σχέδιο” περιέχει περισσότερες από 350 σελίδες με περιεχόμενο γνώσεων για τον Όγκο (τη Φόρμα) την Προοπτική, την Φωτοσκίαση, την Αισθητική, Το Πρόσωπο, Το Σώμα και το Συμβολισμό.

  Είναι σχεδιασμένο για τον Internet Explorer.

  Οι σελίδες που ακολουθούν είναι δείγμα του πνεύματος διδασκαλίας και όχι του τρόπου παρουσίασης που σαφώς είναι πρακτικότερος στο CD-ROM Το Ελεύθερο Σχέδιο"

_____________________________________________________________


Η Τέχνη αντιμετωπίζεται στη σκέψη των περισσοτέρων ως προνόμιο ορισμένων ανθρώπων που τους αποκαλούν "Ταλέντα" κι όχι ως αποτέλεσμα παιδείας, άρα απορριπτέα ως μια διδασκόμενη τέχνη. Είναι όμως έτσι;

ΜΑΘΗΜΑ 1ο: ΟΓΚΟΣ - ΒΟΗΘΗΤΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Υλικά: Μολύβια ΗΒ - Β3 - Β5 - Σβηστήρα μαλακή σχεδίου

Όλα διδάσκονται και τίποτε δεν είναι προνόμιο των λίγων σύμφωνα με τη φυσική μας κατάσταση.
¶πλετα μοιράζει ο Ουρανός και περίεργο, θαρρείς οι άνθρωποι στέκουν με τις χούφτες τους στραμμένες προς τη γη.
Περιφρονούν τον πλούτο...;
Τα εδώ μαθήματα δεν οδηγούν σε μια απατηλή απελευθέρωση, γιατί η ελευθερία πρέπει να πηγάζει εκ των έσω.
Η στάση του καλλιτέχνη απέναντι στον αισθητό ή νοητό κόσμο, πηγάζει από τον τρόπο που του έμαθαν να τον ερμηνεύει, να "βλέπει" όλα όσα θα μας οδηγήσουν εκ του ασφαλούς πιο πέρα από το κοινό, το τετριμμένο.
Δεν θα ξεφύγουμε από την αρμονία η τα σχήματα της φύσης, που αντέχουν ακόμη προς πείσμα των "κουλτουριάρηδων", που με περισσή αυθάδεια στο όνομα της αφαίρεσης διαλύουν τα πάντα, γιατί η υγιής αφαίρεση έπεται της πρόσθεσης. Να έχουμε "κάτι" απ' όπου θα κάνουμε αφαίρεση, δίχως καυχούμενοι μάλιστα γι' αυτό να προκαλέσουμε ένα παντελή άδειασμα.


Πέρα από επιθυμίες και προσδοκίες, πέρα από θρησκόληπτες τάσεις και πεποιθήσεις κι ακόμη μακρύτερα από το υποκειμενικό και το αντικειμενικό, υπάρχει ένα σταθερό ορόσημο στην όλη δημιουργία:
Η ΓΝΩΣΗ.
Είναι απλό να ζωγραφίζουμε, αφού έχουμε μάτια που βλέπουν, μυαλό που σκέφτεται και χέρια που γράφουν...!

ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΓΝΩΣΗ

Η γνώση δεν είναι αυτοσκοπός είναι το μέσον, ο δρόμος που μετατρέπεις κάθε σου γνώση σε συνείδηση.
Κακός είναι ο μηχανικός τρόπος απόκτησης γνώσεων, αυτόν που ονομάζουμε παπαγαλία.

Είναι οδυνηρό αλλά διασκεδαστικό σαν άσκηση να διαπιστώνεις ότι πολλές από τις "πολύτιμες σου γνώσεις" είναι ίσως ελλιπείς και "μηχανικές". Ρωτήστε το διπλανό σας αν γνωρίζει τι είναι η θάλασσα και θα σας κοιτάξει υποτιμητικά για την αφελή σας ερώτηση. Κι όμως ο Ζακ Κουστώ που τα ντοκιμαντέρ του τόσα πολλά μας έχουν διδάξει καθώς "όργωσε" την θάλασσα, μετά από τόσες δεκαετίες αναζήτησης στο βυθό, είπε ότι τώρα άρχισε να καταλαβαίνει τι πράγματι είναι αυτός ο υπέροχος κόσμος της σιωπής.
Θαυμάσια η ευκαιρία να αναρωτηθείτε πόσες από τις γνώσεις μας στηρίζονται πάνω σε ονόματα ετικέτες όπως για τη θάλασσα, που την μετατρέπει απλά σε ντεκόρ διακοπών. Αυτό που συνήθως γνωρίζουμε για τα περισσότερα, δε λέω όλα, είναι το όνομα ετικέτα που τους δώσαμε. Δε νιώθουμε την ανάγκη να συνεχίσουμε την αναζήτησή μας.
Μια απλή άσκηση με κάτι που καλά "γνωρίζετε" όπως το μικρό σας όνομα: π.χ. Χρήστος. Το όνομά μας, αν και είναι μια οικεία λέξη που πρώτο μαθαίνουμε απ' τα νηπιακά μας χρόνια, αν προσπαθήσουμε να τη γράψουμε ανάποδα, όπως στο παράδειγμά, κοινή θα είναι η διαπίστωση ότι δεν είμαστε σίγουροι αν την γνωρίζουμε τόσο καλά.


Αναζητήστε κι άλλες γνώσεις που έχουμε δεχθεί ως σωστές που δε νιώθουμε ανάγκη να ερευνήσουμε περισσότερο.

Η ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

   Η ικανότητα του ζωγράφου δε θα περιοριστεί σε ένα καλό σχέδιο, αλλά στον τρόπο που παρατηρεί.

Το σκίτσο ενός σκύλου δίχως πόδια ή λαιμό, είναι μια πρόκληση, αν είστε ή όχι παρατηρητικοί.
Με ποιο τρόπο θα πρέπει να σχεδιάσουμε τα άκρα ή το λαιμό και γιατί;

Κάντε κλικ

Αυτό το γιατί απαιτεί και προκαλεί μια αιτιολογημένη απάντηση που θα φέρνει και την ικανότητα της παρατήρησης, τη βιωμένη γνώση που για πάντα θα μένει μέσα μας καθώς θα έχουμε συνειδητοποιήσει αυτό που και πρωτύτερα γνωρίζαμε. Αναζήτησε και άλλα αντικείμενα κι αν χρειαστεί, παραποιώντας σχεδιαστικά τη θέση των μελών τους, κάνε τις παρατηρήσεις σας για την σωστή επιλογή σχεδιασμού τους.
Από πού θα αρχίζουν και γιατί;
Τα οστά των άνω και κάτω άκρων στηρίζονται στην σπονδυλική μας στήλη και δε φυτρώνουν εμπρός από το στήθος και την κοιλιά.
Ούτε βέβαια ο λαιμός ανεβαίνει έως το επάνω μέρος του κεφαλιού μας.
Εάν "εκπαιδεύσετε" τον εαυτό σας να παρατηρεί με αυτόν τον τρόπο τα αντικείμενα γύρω του, πολύ γρήγορα θα διαπιστώσετε ότι ολόγυρά μας υπάρχουν μόνο ορθάνοικτα βιβλία που μας αποκαλύπτουν όχι μόνο το όνομά-ετικέτα, αλλά μας αποκαλύπτονται σε βάθος.

ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΑΠΛΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ




Μια όρθια καρέκλα είναι μέσα στις βιωμένες οπτικές μας εμπειρίες και δε θα υπάρξει πρόβλημα στο σχεδιασμό της. Πώς θα αποκτήσω τη "γνώση" ώστε με άνεση να τη σχεδιάζω σε οποιαδήποτε θέση, δίχως να χρειάζεται να αναζητώ ένα μοντέλο-καρέκλα;
Το πρόβλημα δεν είναι η "καρέκλα", αλλά η ικανότητα που πρέπει να αναπτύξουμε για το σχεδιασμό κάθε αντικειμένου.
Το φαινομενικά απλό σχέδιο μιας πεσμένης καρέκλας που δεν βλέπουμε αλλά φανταζόμαστε, μας φέρνει αντιμέτωπους με τις δυνατότητές μας.
Προσπαθήστε να τη σχεδιάσετε με απλές γραμμές για να δείτε αν πράγματι έχετε την ικανότητα και εάν μπορείτε να τη φανταστείτε σωστά.
Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, γρήγορα γίνεται αντιληπτό ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε νέους τρόπους σχεδιασμού, που θα βοηθούν στην καλύτερη απόδοση των όποιων αντικειμένων που θα θέλουμε στο μέλλον να σχεδιάσουμε.

Πριν συνεχίσετε παρακάτω, πρώτα Προσπαθήστε να σχεδιάσετε την πεσμένη καρέκλα.

Δείτε τις δυνατότητές σας πριν βιαστικά ίσως δείτε την απάντηση στο ερώτημα

Επιμείνετε στην ολοκλήρωση του σχεδιασμού της πεσμένης καρέκλας με όποια βοηθητικά μέσα θελήσετε.






Λύση:


ΟΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ.

Η φωτογραφία δείχνει την πεσμένη καρέκλα που ζητήθηκε να σχεδιάσετε δίχως να τη βλέπετε.

Στους περισσότερους σχεδιασμός της απεδείχθη μια δύσκολη άσκηση δίχως το επιθυμητό αποτέλεσμα, γιατί σχεδίασαν κάθε της τμήμα αποσπασματικά. Δεν την είδαν δηλαδή ως ένα ολοκληρωμένο σύνολο.

Τι πρέπει να προσέξουμε για να κατανοήσουμε σχεδιαστικά τη δομή, το συντακτικό δηλαδή του αντικείμενου;
Πως θα αποκτήσουμε τη δυνατότητα και την ικανότητα να διακρίνουμε σε κάθε αντικείμενο τα βοηθητικά σχήματα που το απαίδευτο μάτι δε διακρίνει.
Η κατανόηση του "συντακτικού" της εικόνας απαιτεί την ύπαρξη βοηθητικών γραμμών που απλοποιούν τη δομή του αντικειμένου. Η χρήση γεωμετρικών σχημάτων που βλέπετε παρακάτω, μας βοηθά να καταλάβουμε πρώτα σωστά, κι έτσι να ολοκληρώνουμε σωστά και το σχεδιασμό της καρέκλας.




 Τι παρατηρούμε: Αντί για όρθια καρέκλα, σχεδιάσαμε ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο (Α).
Αμέσως ένα λίγο μικρότερο, ελαφρώς επάνω και λίγο πιο αριστερά (Β) κι ενώσαμε τις αντίστοιχες γωνίες, μετατρέποντας τα δύο ορθογώνια παραλληλόγραμμα σε ένα τρισδιάστατο αντικείμενο (Γ). Στο μέσον του σχεδιάσαμε ένα τετράγωνο (ε) και στις ακμές του, όπου χρειαζόταν, σχεδιάσαμε την πλάτη και τα πόδια της καρέκλας (Δ).
Κλι με αριστερό κλικ του mouse

Αναζητήστε τη διαδικασία με γεωμετρικά σχήματα για το σχεδιασμό μιας πεσμένης καρέκλας.

Προσπαθήστε πρώτα μόνοι σας να σχεδιάσετε μια πεσμένη καρέκλα με τη χρήση των βοηθητικών γραμμών, πριν δείτε παρακάτω την απάντηση.











Λύση:

Το CD “ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ”, περιέχει όλες τις γνώσεις για τις Βοηθητικές γραμμές, τον Όγκο, την Προοπτική, Φωτοσκίαση, τις αναλογίες για το Ανθρώπινο Πρόσωπο & το Σώμα, κανόνες Αισθητικής και το Συμβολισμό.
Δεκάδες Animations και πολλά βίντεο.

Επιστροφή στο Ελεύθερο Σχέδιο

Επιστροφή στην αρχική σελίδα